Mitä on E-urheilu?
E-urheilulla, eli myöskin toisin tunnettuna kilpapelaamisella, tarkoitetaan erilaisten kilpailullisten pelien pelaamista tavoitteellisesti. Kilpailullisia pelejä pelataan tietokoneella ja konsoleilla. Lähes jokaisella eri pelillä on oma kilpailullinen yhteisönsä, jotka eroavat toisistaan todella paljon. Tunnetuimpia e-urheilupelejä tällä hetkellä ovat League of Legends (LoL), Counter-Strike Global Offensive (CSGO), DOTA 2 ja Fortnite. Uusia pelejä tulee jatkuvasti ja tällä hetkellä suuressa nousussa on esimerkiksi uusi räiskintäpeli Valorant.
Poiketen perinteisestä urheilusta, e-urheilussa pelaajan taso ei katso fyysistä kuntoa, asuinpaikkaa tai sukupuolta. E-urheilussa jokainen pystyy omalla harjoittelullaan luomaan oman polkunsa huipulle. Toki myös e-urheilussa osa pelaajista on lahjakkaampia kuin toiset, mutta omalla fyysisellä rakenteella ei ole pelin kannalta väliä. E-urheilussa pelit ratkaistaan pelin mekaniikkojen osaamisella, reflekseillä, kommunikaatiolla ja nopeilla päätöksillä. Eri peleissä voi menestyä hyvinkin erilaisilla taidoilla. Pelaamisella voi kehittää myös monia taitoja, kuten yhteistyötaitoja ja strategista ajattelua. Monissa e-urheilupeleissä kielitaito kehittyy vahvasti, sillä kansainvälisillä palvelimilla kommunikaatio on avainasemassa voittoon.
Tiivis kommunikaatio oman joukkueen kanssa auttaa kehittämään sosiaalisia taitoja ja yhdessä pelatessa rakentuu helposti uusia ystävyyssuhteita. Vaikka pelin pelaaminen ei vaadi hyvää kuntoa, on kuitenkin terveellinen elämäntapa menestyksen keskiössä myös e-urheilussa. Kaikki e-urheilupelit vaativat nopeaa päätöksentekokykyä sekä selkeää mieltä, jota parhaiten voi edesauttaa terveellisillä elämäntavoilla. Muista siis nukkua hyvin ja syödä terveellisesti, jos halajat menestystä.
E-urheiluharrastus kasvattaa suosiotaan
Jokainen, joka seuraa uutisia, on varmasti törmännyt jossain uutisiin suomalaisista ammattilais-e-urheilijoista ja heidän menestykseensä maailmalla. E-urheilu on tullut yhä enemmän osaksi ihmisten jokapäiväistä arkea. E-urheiluun voi nykyään törmätä esimerkiksi urheilubaareissa tai vaikka kympin uutisissa. Erityisesti Suomen suurimman e-urheiluorganisaation, ENCEn, pelaajat ja joukkueet ovat jatkuvasti esillä mediassa menestyttyään turnauksissa maailmalla.
Lähde: ESL. Katowice 2019 tapahtuma.
Valitettavasti Suomessa e-urheilu on osittain vielä lasten kengissä. Lukuun ottamatta isoja organisaatioita, joiden pelaajat kilpailevat lähinnä kansainvälisissä turnauksissa, Suomessa e-urheilun harrastusmahdollisuudet ovat hyvin vähissä. Tällä hetkellä pelien harrastajat pelaavat pelejä kotoaan käsin yksin ja organisoidun valmentamisen löytäminen on vaikeaa. E-urheilussa menestyminen on tällä hetkellä pitkälti kiinni oikeiden ihmisten tuntemisesta ja erittäin suuresta lahjakkuudesta. Urheilusta tuttua perinteistä valmennusta tai kasvatusseuratoimintaa ei e-urheilusta löydy vielä kuin muutamasta kaupungista, joten huipulle nouseminen on pitkälti myös hyvän onnen varassa. Seuratoimintaa on vasta viime vuosina alkanut rakentamaan muutamat toimijat ympäri Suomea ja tulevaisuus näyttääkin alalla hyvin lupaavalta. Maailmanlaajuisesti suurimmat e-urheiluturnaukset keräävätkin monesti enemmän katsojia kuin perinteisten urheilukisojen lähetykset. Joensuussa kuitenkaan ei tällä hetkellä ole juurikaan järjestettyä toimintaa e-urheilun saralla, vaikka kysyntääkin olisi.
Routa Gaming: E-urheilua Joensuussa
Loppuvuodesta 2019 saimme pikkujouluissa idean lähteä rakentamaan e-urheilutoimintaa ja tapahtumia Joensuuhun uudestaan. Joensuussa ei vuoden 2017 Verkkopelit-tapahtuman jälkeen ole järjestetty kuin muutamia nuorille suunnattuja pieniä LAN tapahtumia. Vuonna 2020 keväällä pandemian puhkeaminen kuitenkin uhkasi pilata suunnitelmat. Idea sai uutta vauhtia, kun syksyllä huomasimme mainoksen Draft-ohjelmasta, jossa opiskelijoiden on mahdollista hakea rahoitusta ja valmennusta yritysidealleen ja päätimme hakea mukaan. Myöskin Draftin raati oli samaa mieltä, että e-urheilutoiminnalle on tilaa Joensuussa ja pääsimme ohjelmaan mukaan. Nyt muutama kuukausi ohjelmaan mukaan pääsemisen jälkeen olemmekin saaneet jälleen tuulta purjeisiin, ja Jouluna onkin luvassa ensimmäinen suurempi etätapahtuma. Ensi keväänä tulemme järjestämään ensimmäisen turnauksen, jossa finaalit tullaan pelaamaan paikan päällä pandemian sallimissa rajoissa. Tapaamisissa tapahtumiimme liittyen vastaanotto on jo ollut hyvin positiivinen ja meitä onkin jo kiitelty e-urheilun herättämisestä henkiin Joensuun alueella.
Routa Gamingin takana ovat kaksi liiketalouden opiskelijaa: Severi Koivumaa ja Miro Ranki. Olemme keränneet kokemusta tapahtuman järjestämisestä järjestötoiminnan kautta ja lähdemmekin nyt järjestämään tapahtumia, jotka liittyvät omiin harrastuksiimme. Molemmilla meillä on taustaa kilpaurheilusta ja myös kilpapelaamisesta. Haluamme tehdä yhteistyötä alueella aiemmin e-urheilua järjestäneiden toimijoiden kanssa ja avata myös ovia niille, jotka ovat alasta kiinnostuneita. Jos kiinnostuit lähtemään mukaan rakentamaan kanssamme Joensuun e-urheilutoimintaa, meidät tavoittaa esimerkiksi sähköpostistamme routagg@gmail.com.
Routa Gaming järjestää 27.12.2020 klo 18:30 CS:GO jouluturnauksen challengermode-palvelussa. Turnauksessa pelataan 5v5 pelejä ja mukaan voi hakea myös yksin tai kaverin kanssa, jolloin turnaus täyttää tiimit täysiksi yksinään tai vajaalla tiimillä hakeneista. Turnauksen palkintopotti on minimissään 200€ ja osallistuminen maksaa vain 1€ per henkilö. Kaikki osallistumismaksuista tulevat rahat lisätään suoraan palkintopottiin. Mukaan pääset osallistumaan challengermode-palvelun kautta, johon linkin löydät sosiaalisen median kanavistamme. Seuraa meitä somessa, jotta pysyt kärryillä tulevista tapahtumistamme.
Facebook: Routa Gaming (https://www.facebook.com/routagaming)
Instagram: @routagaming (https://www.instagram.com/routagaming/)
Tapahtuman osallistumislinkki: https://bit.ly/3qIYvru
Valmentajien silmin: Hyvästä ideasta kohti menestystä
Syksyllä 2020 toteutetun Draftin uudistuksen ansiosta Karelian henkilöstö pääsi aiempaa laajemmin valmentamaan draftilaisia. Päädyimme valmentamaan tiimejä pareittain niin, että jokainen tiimi saa mahdollisimman monipuolista valmennusta. Routa Gaming on hyvä esimerkki tiimistä, jolla on aito kiinnostus ja intohimo asiaansa kohtaan, edistäen e-urheilua sekä tuottaen ja kehittäen e-urheilupalveluja liiketoimintana. Tiimi on yhdessä tehden rohkeasti lähtenyt kokeilemaan ideoitaan sekä verkostoitumaan potentiaalisten yhteistyötahojensa kanssa. Tiimin valmennuksessa ei ole tarvinnut ”narulla työntää”, vaan valmentajille on jäänyt lähinnä kysymysten esittäjän rooli. Tiimin toiminnassaan osoittama omaehtoinen aktiivinen kehittäminen ja kumppaneiden haku, ennakkoluulottomat kokeilut ja saumattomasti tiiminä toimiminen ovat hyviä lähtökohtia matkalla menestykseen.
Severi Koivumaa & Miro Ranki, Routa Gaming
Säde Lind ja Mika Pasanen, Karelia-ammattikorkeakoulu